Jak wyleczyć się z częstych migren?

ból głowy

29 lis Jak wyleczyć się z częstych migren?

Częste i uporczywe bóle głowy mogą znacznie utrudniać funkcjonowanie. Nawracające migreny są bardzo uciążliwe dla chorych, zwłaszcza jeśli pojawiają się często. Niestety, brakuje na rynku efektywnych sposobów na walkę z tymi napadami, jedną ze skutecznych opcji jest leczenie botoksem, co pozwala na kilkumiesięczną ulgę. Jak wygląda taki zabieg i komu się go poleca?

Czym jest migrena?

Mianem migreny określa się bardzo intensywne dolegliwości bólowe. Najczęściej jest to występujące jednostronnie uczucie mocnego pulsowania, które może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin. W tym czasie chory jest wykluczony z codziennego funkcjonowania, na ogół nie może nawet ruszyć się z łóżka, jest zbyt słaby by iść do pracy czy też zajmować się domem, często nawet czytanie lub słuchanie muzyki są zbyt uciążliwe. Migrenom mogą towarzyszyć inne symptomy, na przykład nudności, wymioty, nadwrażliwość na światło i dźwięki lub tak zwana aura – poprzedzające atak zaburzenia widzenia. Choroba ta atakuje znienacka, choć wpływ na jej pojawienie mogą mieć takie czynniki jak wysiłek fizyczny, silne emocje czy też niektóre rodzaje pokarmów, na przykład czekolada, kakao, czerwone wino i sery pleśniowe. Na występowanie migren według przeprowadzonych badań cierpi nawet do 10% Polaków, co ciekawe bardziej narażone są na to kobiety niż mężczyźni.

Sposoby leczenia stanów migrenowych

migrenaZ migreną można walczyć na wiele różnych sposobów, a ponieważ chorobą tą ludzie zmagają się od lat, poprzednie pokolenia wypracowały wiele domowych sposobów na złagodzenie jej objawów. Jednak znacznie bardziej skuteczna jest kuracja farmakologiczna, przy bólach o standardowym nasileniu i częstotliwości najczęściej stosuje się doraźne środki, a w bardziej ekstremalnych przypadkach można wdrożyć leki podawane profilaktycznie – oczywiście taka terapia prowadzona jest pod ścisłą kontrolą specjalisty. Niestety, nawet prewencyjnie zażywane medykamenty nie uchronią w 100%  od ataku. Sposobem, który pozwala pozbyć się ich nawet na kilka miesięcy jest leczenie migreny botoksem, to dlatego, że wstrzykiwana toksyna botulinowa blokuje uwalnianie neuroprzekaźników, które związane są z powstawaniem bólu głowy. Ta procedura została wprowadzona do powszechnego użytku stosunkowo niedawno, bo około 10 lat temu. Terapię z użyciem botoksu przeprowadzano najpierw w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, a potem już na całym świecie. Sam zabieg trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut – zależy to od liczby wykonywanych nakłuć, których liczba dobierana jest w odniesieniu do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta – polega na wstrzyknięciu botoksu obustronnie w mięśnie głowy i szyi.

Komu poleca się zabieg leczenia migreny botoksem?

Terapia migreny poprzez ostrzykiwanie botoksem jest rekomendowana zwłaszcza cierpiącym na przewlekłe ataki. Czym różnią się one od zwykłych napadów? Ból jest znacznie częstszy, przyjmuje się, że występuje przez ponad 14 dni w miesiącu. Po zabiegu botulinowym migreny nie pojawiają się nawet przez 6 miesięcy – to duża ulga dla każdego chorego. Co więcej, jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań, od razu można wstrzyknąć kolejną dawkę substancji. Efekty działania botoksu na zakończenia nerwowe odczuwalne są już w tydzień po wykonaniu nakłuć. Niestety, w okresie ciąży i karmienia piersią tego rodzaju kuracja nie może być podejmowana. Należy z niej zrezygnować również w przypadku schorzeń neurologicznych polegających na zaburzonym przewodnictwie nerwowo-mięśniowym, a także przy takich chorobach jak: nowotwory, nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca i cukrzyca. Stany zapalne skóry również są czasowym przeciwwskazaniem.

Toksyna botulinowa w odpowiednio dobranej dawce przynosi ulgę, dlatego terapia przeprowadzona w profesjonalnej klinice pod okiem wyspecjalizowanych lekarzy może okazać się bardzo skuteczna.