Leczenie bruksizmu

Zgrzytanie zębami i zaciskanie szczęk, będące objawami bruksizmu, to przypadłości wymagające podjęcia konkretnych kroków w ich zwalczaniu. Nieleczony bruksizm staje się nie tylko przyczyną codziennych dolegliwości, takich jak bóle głowy czy napięcia karku, powoduje również problemy ze słuchem, przyrost mięśni w okolicy żuchwy, a także kruszenie lub nawet łamanie się zębów. Wobec tak poważnych konsekwencji warto jak najszybciej podjąć leczenie. Najczęstszą metodą jest ta wykorzystująca toksynę botulinową, która skutecznie niweluje napięcie mięśniowe, a więc i odruchy charakterystyczne dla bruksizmu.

Nadmierna i mimowolna nadaktywność mięśni żwaczy, czyli tzw. bruksizm

Pierwszy etap zabiegu polega na zastosowaniu znieczulenia miejscowego. Następnie ma miejsce wprowadzenie w przerosłe mięśnie żwaczy oraz mięśnie skroniowe preparatu za pomocą bardzo cienkiej igły. Zabieg trwa ok. 15 minut. .

Efekty zabiegu stają się odczuwalne po upływie ok. 7 dni od zbiegu i utrzymują się od 6 do 8 miesięcy. W celu utrwalenia rezultatów zaleca się powtarzanie zabiegu, gdyż z każdą kolejną aplikacją preparatu czas jego działania wydłuża się.

Przeciwwskazania do zabiegu:

• choroby autoimmunologiczne
  • zaburzenia krzepnięcia krwi
  • zaburzenia związane z przewodnictwem nerwowo-mięśniowym
  • stany zapalne w miejscach zabiegowych
  • stosowanie leków powodujących relaksację mięśni
  • choroby nowotworowe
  • cukrzyca
  • ciąża i okres karmienia