Kruszenie się zębów – co może być powodem?

31 sie Kruszenie się zębów – co może być powodem?

Kruszenie się zębów to bardzo nieprzyjemna dolegliwość, z którą zmaga się wiele osób. Mało kto wie, że przyczyną tego może być zgrzytanie zębami spowodowane między innymi chorobą o nazwie bruksizm.

Co może być powodem kruszenia się zębów?

Powodem kruszenia się zębów jest mimowolne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki, które występuje najczęściej w nocy i nie pozwala spać drugiej osobie, z którą dzielimy sypialnię. Przyczyną występowania bruksizmu jest nadmierny stres wynikający z zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. Bruksizm pomimo powodowania kruszenia się zębów przyczynia się również do powstawania bólów głowy, oczu, uszu, pleców i karku. Poranki są zaburzone sztywnością mięśni w okolicy twarzoczaszki, które są wynikiem nocnego zaciskania szczęki. Objawy te mogą być długotrwałe oraz bolesne, dlatego pacjenci szukają pomocy u różnych specjalistów.

Skutki kruszenia się zębów

Bruksizm powoduje kruszenie się zębów na skutek ścierania się szkliwa, które zostaje uszkodzone. Najbardziej narażone są żujące trzonowce i przedtrzonowce, na których pojawiają się żółte plamy będące oznaką utraty warstwy ochronnej. Bakterie próchnicotwórcze atakują wtedy odsłoniętą zębinę i pojawia się nadwrażliwość, czyli ból przy spożywaniu zimnych i ciepłych posiłków, a także tych kwaśnych. Ponadto bruksizm powoduje rozchwianie zębów, przygryzanie języka oraz policzków, krwawienie dziąseł, a także problemy przy otwieraniu i zamykaniu żuchwy, ograniczoną ruchomość głowy, bóle uszu, zaburzenia równowagi, suchość oka i nieostre widzenie. W skrajnych przypadkach, gdy zjawisko bruksizmu jest bardzo silne uszkodzeniu ulegają zęby aż u nasady korony i powstaje mechaniczne uszkodzenie zęba, czyli ubytki klinowe. Dodatkowo bruksizm może wpływać niekorzystnie na stawy skroniowo – żuchwowe, gdyż nadmierne zaciskanie zębów powoduje ból w obrębie całej głowy.

Jak zapobiegać kruszeniu się zębów?

zdrowe zębyOsoby zmagające się z kruszeniem się zębów i bólem tym spowodowanym wcale nie muszą męczyć się tak do końca życia. Bruksizm leczony jest za pomocą toksyny botulinowej, która co ważne prawidłowo podana jest bezpieczna i nie szkodzi zdrowiu. Zastrzyki aplikowane są po uprzednim znieczuleniu miejscowym żuchwy w mięśnie skroniowe i w przerosłe mięśnie żwaczy. Zabieg trwa krótko i jest mało bolesny, gdyż specjalista stosuje cienkie igły, a efekty wprowadzenia toksyny botulinowej utrzymują się od 6 do 8 miesięcy. Zaleca się powtarzanie tego zabiegu, aby coraz bardziej utrwalać jego efekty.

Problem kruszenia się zębów nie jest trudny do rozwiązania, warto jednak wiedzieć do jakiego lekarza się udać i jakich rezultatów oczekiwać. Komfort życia po wykonaniu zabiegu diametralnie się zmieni, a zęby pozostaną piękne oraz zdrowe.